torsdag 12 januari 2012

Flipperförälder & andra roliga nya svenska ord

Svenska språkrådet har publicerat sin nyordslista för 2011. Vad är nya ord? Jo, ord som dyker upp och börjar användas i svenskan. Personliga favoriter är attitydinkontinens (engelskans unfiltered, oförmåga att hålla inne med vad man tycker), trollfilter (ett filter som tar bort de elaka människor som inte kan låta bli att komma med onödiga eller elaka kommentarer i diskussioner på nätet och som man inte kan bli av med) och vobba (only in Sweden, här i Kanada finns inte fenomenet att vabba och vobba på samma sätt, men alltså att vara hemma med sjukt barn och samtidigt arbeta).

Flipperförälder är ett annat intressant ord. Är du en curlingförälder eller flipperförälder? Begränsningarna med den överbeskyddande curlingtekniken tjatades sönder förra årtiondet. Ny på scenen är alltså flipperföräldern som vågar släppa i väg barnen och låta dem klara sig på egen hand. En personlig observation är att flipperföräldern inte alls finns i Nordamerika.  Här kan man ju till och med bli rapporterad till Child Services om man lämnar barnen i bilen på gatan för att springa in i en affär och hämta något. Personligen är jag nog en curlingförälder som försöker bli tuff nog att våga vara flipperinriktad. För det var ju så jag själv växte upp. Jag kan tycka oändligen synd om barn i Nordamerika som är påpassade hela tiden och blir körda överallt.

Prenumera på tidningen Språk
Språkrådets Birgitta Lindgrens summering i tidningen Språks blogg förklarar hur och varför vissa ord väljs ut. Anders Svenssons blogg på Språktidningen resonerar runt orden tjejsamla och tjejlyssna, med fokus på att det inte ligger en värdering av de ord som presenteras i nyordslistan. Istället för att vara en lista av ord som bör finnas i språket är det en lista av de nya ord som faktiskt dyper upp och som används i svenskan.

För mig som utlandssvensk är listan ett informativt och roligt sätt att få ta del av hur svensk kultur och samhälle utvecklas. Samtidigt gör den mig vemodig över att jag inte får ta del av förändringen mer än på avstånd. Min hemlängtan gör sig påmind. Jag vill också jobba, vobba, vabba, ha barnen på dagis, arbeta på kontor där man har post-it-krig och stöna över Juholtare. Fast appande kan man ju syssla med i Kanada också.

1 kommentar:

  1. Testa Wordfeud! Det är ett bra sätt att hålla kontakt med svenskan. Spela med strikt ordlista i så fall!
    ALLA här hemma spelar.

    SvaraRadera