tisdag 12 mars 2013

Om ändå svampar kunde tala.

"Hexactinellae" eller glassvamp 
från Ernst Haeckels
Kunstformen der Natur, 1904.
Pojkarna och jag sitter vid köksbordet och fikar efter en lång dag. Regnet smattrar mot rutorna; det är en typisk vinterdag i Vancouver med ihärdigt ösregn.

"Mamma, var finns det flesta i världen?"

"Var finns det flesta i världen? Menar du var bor det flest människor i världen?".

"Nej, nej, jag menar var bor det flesta i världen?" Thor ser på mig som om jag borde fatta nu. Han har ju höjt rösten.

"Ok. Var bor det flesta i världen? Jag är ledsen, men jag förstår tvyärr inte vad du menar." Jag tänker febrilt men innan jag hinner försöka med en föreslagen formulering igen, förekommer Thor mig.

"Jag menar var är man äldst?"

"Jaha, du menar i vilket land man blir äldst?"

"Nej." Suck. Jag fattar verkligen inte vad han menar. Han vet uppenbarligen vart han vill komma, men jag kan inte sätta ut kursen som den oförstående eftermiddagsmosiga mamma jag är.

Han försöker igen.

"Jag menar, vad är det som blir mest?"

"Mest vadå?" Det känns som om jag befinner mig i en film av David Lynch.

"År såklart!", utbrister Thor triumferande.

"Aha, du menar vad det är för något som blir äldst i världen. Du menar av både människor och djur?". Bäst att förstå helt vad han menar.

Thor nickar, varpå jag svarar: "Jag tror att det är jättesköldpaddorna på Galapagos som kan bli nästan 200 år."

Thor ser impad ut. Plötsligt inser jag att 2013 års Guiness rekordbok ligger på köksbänken bakom Thor. Vi slår upp "longevity" och hittar till vår förvåning att det inte alls är sköldpaddan som blir äldst. Nej, det är en ovanlig typ av svamp, Scolymastra joubini, mer poulärt kallade glassvamp. Desssa cylinderformade svampdjur karakteriseras av ett fast, ofta genomskinligt nätverk av kiselnålar, och hör hemma i haven vid Sydpolen. De kan bli mellan 15 000- 23 000 år gamla. 

Wow, om ändå svampar kunde tala. Tänk vad mycket som har hänt de sista 23 000 åren. Fast det så klart, jag vet inte hur många kul saker man kan se på botten av havet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar